Lijstjes - Genieten geblazen

Over enkele weken verhuis ik terug naar Nederland. Het afscheid komt dichtbij, en er wordt mij op het hart gedrukt - en dat doe ik zelf ook - om vooral nog te genieten van dit land waarvan ik zoveel houd.

Ik pak dit afscheid graag grondig aan, dus ik doe mijn best volop te genieten. Maar het valt niet altijd mee, want zodra je moet genieten, geniet je ogenblikkelijk al minder. Er zijn dagen waarop je behoort te genieten, maar het weer zit niet mee of je bent zelf niet te genieten, dus dan verspeel je zo een dag.  Of het gebeurt dat je wel weet dat dit de laatste keer is dat je van iets kunt genieten - bijvoorbeeld de bloeiende magnoliabomen bij de rechtbank in de tweede week van April - maar je hebt die week al van een en ander genoten, dus je wordt wat nonchalant, en je gaat er van uit dat er in Nederland ook wel magnoliabomen zijn om van te genieten.

Het beste lijkt me om het systematisch aan te pakken, en met lijsten aan de slag te gaan. Om niks over te slaan, en van alles te genieten. Voor alle nauwkeurigheid geniet ik in verschillende categorieen.

Geur.

  • Bloeiende lindebomen in de vroege zomer, 's nachts. 
  • Potraviny, kleine kruidenierswinkels. Ze ruiken naar vakantie. 
  • Gestookte bruinkool op vrieskoude winterdagen. 
  • Herfstbos, loof en dennen, nat mos
  • Etensgeuren in het trappenhuis
  • De geur van cafe als je langsloopt en iemand komt zojuist naar buiten. 
  • Metaal op metaal van de trein die afremt.
  • De bierbrouwerij als de wind jouw kant op staat. 
  • Gerookte makrelen.

Geluid:
  • Bosbeek 
  • De Moravische Filharmonie die de instrumenten stemt.  
  • R met een dakje. 
  • Cimbaal en viool in moravische folk-muziek.
  • De fonteinen in het oude centrum van Olomouc. 
  • De stilte in de heuvels rondom Olomouc. 
  • Het geklingel van de tram. 
  • Kampvuur.
  • Muziek in mineur. 
  • Kleine kinderen die Tsjechisch praten (hoe doen ze dat toch). 

Zicht
  • Huizen geschilderd in alle kleuren van de regenboog. 
  • Barokke steden.
  • De maan boven Olomouc. 
  • De U met een rondje erboven in een word als Bůh.
  • De zon door de blaadjes van de rode eiken in het park. 
  • Blauwe bergen heel in de verte.
  • Oude auto's
  • Chata's en chalupky; weekendhuisjes in de natuur. 
  • Keurige moestuinen. 
  • Het gouden licht in Praag. 
  • Vitrines in cukrarna's
  • Een landweggetje met bloeiende fruitbomen aan beide zijden. 
  • De glooiende lijnen van zuid-Moravie. 
  • Mannen met matjes. 
  • Retro truien en brillen - nooit terug van weggeweest. 
  • Velden met koolzaad
  • Herfstkleuren.
  • De reeen die ik vanuit de trein naar Praag zie.
  • Vergane glorie waar de middagzon op schijnt. 
  • De was die buiten hangt te drogen. 
  • Overgeschilderde paneláky


Smaak

  • Gulash. 
  • Svickova. 
  • Koud bier als je ver gelopen hebt. 
  • Medovnik
  • Vlierbloesemsiroop. 
  • Alles wat de moeders en omas in dit land bakken en koken. 
  • Kerstkoekjes. 
  • Tsjeschisch brood. 
  • Paddestoelen uit het bos. 
  • Vruchtenknoedels met boter en poedersuiker. 
  • Het rondje slivovice om op iets of iemand te toasten. 
  • Chlebicky. 




Zo, dat is een begin. Er zijn natuurlijk ook allerlei dingen waar ik niet van heb genoten. Maar de tijd die me hier rest is kort, dus het is nog even genieten geblazen voor het niet meer kan. 

Comments