Herfsttype


Er bestaat een kleurentest waarin je verteld wordt of je een lente-, zomer-, herfst-, of wintertype bent. Dat wordt gebaseerd op op je huid- en haarkleur. En zodra je weet wat je bent, kun je het kleurenpalet van je kleding - en desnoods - je haar en makeup er op afstemmen. Doe je dat niet, dan loop je de kans dat je er stukken minder goed uit ziet dan theoretisch mogelijk is. Eng flets bijvoorbeeld. Of dat je nieuwe haarspoeling je huid groen doet oplichten, omdat het buiten je seizoenstype valt. Moet je dus erg mee uitkijken.


Ik ben een herfsttype. Draag graag mosgroen, oranjerood en mosterdgeel. Heb zelfs een tafellaken in die kleuren. En ik had laatst een gesprek met een lentetype. Bleek dat zij het meest van de lente houdt. En ik het meest van de herfst. (!). Mijn vraag is nu: hangt je aangeboren kleurenpalet samen met je favoriete seizoen? 



Ik fleur erg op van de herst. Vooral van oktober. Misschien ben ik wel een oktobertype. In de zomer is alles maandenlang groen, tot aan vervelens toe. Van frisgroen gaat het naar volwassen groen naar uitgeleefd, verstoft groen. Maar dan op een dag zit er een hint van verandering in de lucht. En niet lang daarna begint alles te verkleuren. Het is bijna niet bij te benen wat er allemaal gebeurt op het gebied van verkleuring. Daar houd ik dus van, die uitbundige kleuren. Maar ook van het melancholische van vallende bladeren en de schemer die steeds eerder valt. En de intensiteit van alles. Vandaag moet je genieten van de bladeren, want morgen zijn ze misschien al bruin, of weg. En de zon schijnt, dus nu moet ik naar buiten, want na zessen is het donker, en in November wordt het grauw. 


Ik ben benieuwd hoe een wintertype dat heeft. En dan m.n. de februaritypes. Voelen die zich opgefleurd in februari? Wie floreert er in Maart? En welke kleding draag je dan?

Dringende vragen? Geheel niet, en nauwelijks relevant. Maar wel interessant, wel heel interessant. 



Comments