De Fut Eruit

Er zit geen fut meer in de zomer.
Bewolkt, benauwd, geen zuchtje wind.

In de stad is taptoe. De combinatie van blaasmuziek en gecoördineerd voorwaarts, achterwaarts, diagonaal en overdwars marcheren heeft me nooit zo kunnen pakken. Met alle respect voor de inspanning, maar het gebeuren geeft de dag geen zomerse schwung.

De bladeren aan de bomen zijn aan hun laatste groene krachtsinspanning bezig. Wat mij betreft mogen ze gaan verkleuren.

De eerste burčak, most, is inmiddels te koop. Ook een graadmeter van not quite summer, not yet autumn. 
Het museum van Moderne Kunst is al een paar maanden aan het verbouwen. Gelukkig wordt er alleen aan de facade gewerkt, zegt de poster. Als ik dominee of therapeut was, dan zou ik dit als illustratie gebruiken voor hoe het niet moet.
Waar nog wel fut in zit, is het trouwseizoen. In de kerken wordt vandaag getrouwd, af en aan.
Wat mij mag de zomer gaan afronden. Met nieuwe fut de herfst in. Studenten terug in de stad, ´s avonds een randje kou in de lucht, en dat de natuur vol overtuiging gaat verkleuren en ontbladeren. Exit zomer.