Wel willen dat het Lente wordt.

In de berm langs een riviertje dat door de stad kronkelt, zag ik een man met een fototoestel met enorme lens geknield op de grond liggen bij een bosje krokussen. Hij fotografeerde de bloemen vol toewijdig en van alle kanten. Het waren de enige voorjaarsbloemen in de wijde omtrek. De bomen waren nog kaal, de rivier nog koud, de wind nog guur en het gras nog bruin. Twee meter verderop sloegen twee oude dametjes hem geamuseerd gade vanaf een bankje. Zelfs de passerende hond draaide zijn kop om. Terwijl de man met de grote lens nog een paar foto's schoot. Hij wilde gewoon dat het lente werd.

Ik kan het wel begrijpen. Ik kwam ook terug van m'n wandeling door het bos terug met een triomfantelijke foto van een bosje sneeuwklokjes. De enige die ik vond gedurende de twee uur in het bos. Het is een kwestie van willen dat het lente wordt. En dan op zoek naar bewijsmateriaal.

Daarentegen zijn er ook mensen die wel willen dat het winter blijft. Gedurende de twee uur bos zag ik nergens een spatje sneeuw. Behalve op een kunstmatige piste van 30 bij 50. Voor hen die willen dat het winter blijft. En dan gewoon op zoek gaan naar bewijsmateriaal.