Boerenmarkt

Dit is de boerenmarkt in Olomouc. Het is een wereld van verschil met de farmers' markets in Praag. Die zijn hip and happening, en het wemelt er van de expats die authentiek Tsjechië komen proeven. 




Deze markt is niet erg hip and happening. Het is niets meer en niets minder dan een boerenmarkt waar mensen uit de omgeving de opbrengst van hun land komen verkopen. Je vindt er wat het seizoen te bieden heeft. Vandaag zag ik aardappels, uien en knoflook, honing, appels, pompoenen en bloemen. 
Volgens mij zijn buitenlanders hier een noviteit, mijn fototoestel en ik worden met de nodige argwaan bekeken. Een beetje intimiderend vind ik dat wel, dus ik doe mijn inkopen dan ook vooral bij vriendelijk-uitziende oudere vrouwtjes die in lijken voor een praatje ondanks mijn stumperigheid met de taal. 

Ik kocht aardappels bij een kras dametje van in de zeventig, met wit haar en eeltige handen. Ze kwam hier elke zaterdag met haar zoon. Ze verkopen aardappels, uien en eieren. De eieren waren op, volgende keer moest ik echt vroeger komen.

Ze was trots op haar producten. Vers van het land, en zonder een spatje kunstmatige bestrijdingsmiddelen. Haar eieren waren volgens haar de allerbeste! Niet te vergelijken met de eieren uit de supermarkt. 'In de supermarkt vind je alleen maar troep uit Polen,' zei ze: 'Ik wil niks uit Polen, helemaal niks!"

Toen ik afrekende gaf ze me drie uien kado. 
  Wat opvalt is dat er op de  markt zowel grote, goedbevoorraade kramen zijn, maar dat er ook mensen zitten met een handjevol producten. Zoals deze man met potten honing. 
Hopelijk heeft hij er deze morgen een flink aantal kunnen slijten, anders is het wel erg miserable, zo de hele morgen op een klapstoel onder je paraplu. 
En dan deze man en vrouw. Vorige week zag ik ze ook al. Ze staan er met een handjevol paddestoelen - geplukt in het bos, vermoed ik - en wat bloemen. Ik vraag me af of de schamele inkomsten van deze lange morgen op de markt misschien de broodnodige aanvulling op hun pensioen is. Die gedachte breekt mijn hart. Dit is centraal-Europa waar het doorgaans noch arm nog rijk is. Maar soms is het er allebei.